ZAMAN KAVRAMI
(* izafi zaman, Einstein, İzafiyet teorisi *)
Zaman denince ilk akla gelen klasik sözlük anlamıdır.Zaman;bir işin, bir oluşun içinde geçtiği, geçeceği veya geçmekte olduğu süre, vakit.Sadece sınırlanmaz çünkü çok yönlü bir kavramdır.
Zaman kavramı insanlığın var oluşu ile
gelişmekte olan,insan hayatının tümünü oluşturan bir bileşendir.Çünkü her
yapılan iş,olay bu kavram ile bütünleştirilerek oluşturuluyor.Genelde farkına
varılmasa bile en azından var olduğu kabul ediliyor.Lakin felesefenin de yapı
taşı söz öbeklerinden:Neye,kime göre?İnsanların ayar mekanizmasında görevli
bulunan zaman çok farklı şekillerde tasvip edilebilir.Kaba taslak olarak bu
kavramın varlığını doğal yollardan yorum ile oratya atan insanoğlu yapılan
işlerde,işin yapılmaya başlandıktan bitimi arasındaki tanımlayamadığı ancak bir
şeylerin tükendiğini kavramsal olarak dile getirmesi ile oluşmuştur.Örneğin
ünlü düşünür Aristo 'Zaman hareketin ölçüsüdür' demektedir.Zamanın
referans noktasını hareket olarak kabul etmekte.
İnsanoğlu belirli ihtiyaçlarını
karşılamak için farklı hesaplama metodları ile zamansal kavramlar oluşturmuş
lakin en çok güneşin hareketi üzerine durmuştur.Astronominin gelişimi ile
birlikte Dünyanın Güneş çeveresinde bir tam dönümlük bölümüne bir yıl adını
vererek insalik tarihinde zaman bir bakış açısı kazanmıştır.Güneşin doğum ile
batımı arasını gün olarak ifade edilmesi de zaman yaşam arası bağ kurulması
sağlanmıştır.
Zaman üzerine bir çok bilim insanı
açıklamlar yapmış ve teoremler oluşturmuşlardır.Newton fiziğinden modern fiziğe
kadar bu konu aydınlatılmaya çalışılmıştır.
Galileo ve Einstein başta olmak üzere
örnekler çoğaltılır.
Son yüzyılda adını en çok duyduğumuz
Albert Einstein'ın Özel Görelilik-İzafiyet teorisi bu konu hakkında farklı ve
etkileyici bir bakış açısı sunmakta insanlığa.
Einstein 'a göre:
Zaman ancak hareketle, cisim hareketle,
hareket cisimle vardır. O halde; cisim, hareket ve zamandan birinin diğerine
bir önceliği yoktur. Galileo'nun Görelilik Prensibi, zamanla değişmeyen
hareketin göreceli olduğunu; mutlak ve tam olarak tanımlanmış bir hareketsiz
halinin olamayacağını önermekteydi. Galileo'nun ortaya attığı fikre göre; dış
gözlemci tarafından hareket ettiği söylenen bir gemi üzerindeki bir kimse
geminin hareketsiz olduğunu söyleyebilir.
Zaman izafi-görecelidir.
Yani zaman-cisim-mekan boyut olarak bir
bağ halinde bulunur.
Bunlardan yorum ile zamanın düşünüldüğü
kadar basit bir kavram olmadığı ve algılanmasının zorluğunda ise somut ve
soyutsallık arasında kalan bir kavram olduğu nettir.
Zaman denilen mefhum bir bütünden
oluşur.Mekan-olay-geçmiş ve gelecek,an birliktedir.Bu neden-sonuç ilişkileri
ile de açıklanabilir.Yapılan her hareket belli sonuçlar doğurur bu da
zamanı-yaşantıyı etkiler bu şekilde de bir bütünlük oluşur.Bir nevi aynı anda
bir çok hayat ama algılanan tek boyutta yaşantımız devam eder,zamansal boyut
kavramamızdan dolayı.Zamanı oluşturan,kurgulayan,algılayan da bizidir aslında
bütün bunlardan yola çıkarak göreceli bir zamandan bahsedilebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder